Nacházíte se na hlavní straně webu

Let L-33 Solo

příprava a výřez částí trupu

První část seriálu zahrnuje přípravu předlohy modelu ve 3D, následnou výrobu šablon a vyřezávání segmentů trupu včetně kýlovky se směrovým kormidlem.

  • Výrobce

    vlastní konstrukce

  • Rozpětí

    3000 mm

  • Délka

    1415 mm

  • Váha

    -----

  • Plocha křídla

    49,96 dm2

  • Plošné zatížení

    ------

  • Funkce

    M, K, KL, S, V

  • Serva

    -----

  • Motor

    -----

  • Regulátor

    -----

  • Vrtule

    ------

  • Baterie

    -----

 

Příprava ve 3D

Opravdu neocenitelným pomocníkem se mi stal Sketchup. Dává modeláři zásadní šanci vychytat a odladit detaily stavby ve virtuálním prostředí a nemusí se tak s defekty potýkat během stavění. Poskytne modeláři nekonečný zdroj řezů a výkresů v jakékoliv podobě. Podkladem se stal výkres z RC revue, který jsem z CD uložil jako samostatnou stránku a tu pak importoval do Sketchupu. Podle výkresu pak udělal profily trupu, křídel, výškovky, směrovky, atd., tvar půdorysu a bokorysu a posléze skupiny pomocných prvků seskupil a opláštil. Vznikl tak hrubý model, který jsem doladil aby přechody mezi jednotlivými segmenty trupu nebyly ostré. Když jsem celý model seskupil, upravil jsem jeho měřítko tak, aby rozpětí křídel bylo 3000 mm. Tím byla téměř 3D příprava u konce. Nyní jsem laboroval nad tím, jak vyrobit model s co největší úsporou materiálu. Kdysi mi Milan Nováček řekl, že uvažuje o tom, že bude řezat trup z deskoviny XPS napříč, tedy tak, že model nařeže jednotlivými řezy např. po 40, 50, 80 mm nebo jejich kombinací a bude vyřezávat z desky na plocho. Potom se dají na desku rozmístit výřezy tak, že je minimální prořez. Bylo tedy rozhodnuto o této variantě. Rozřezal jsem kabinu od vrtulového kužele až po přechod v ocasní část po 50 mm a na přechodu mi zbylo 20 mm. Pomocí řezů jsem si udělal i profily křídel a výškového kormidla, řezy jsem ve Sketchupu uložil do DWG a naimportoval do CADu. V CADu jsem domyslel některé vnitřní vertikální příčky, navrhl tloušťku stěn a přidal na obrysové vnější straně 1 mm Na opal odporovým drátem a broušení. Po důkladné kontrole jsem jednotlivé šablony seskupil do výkresů pro výtisk na formát A3 i A4 a uložil jak v DWG tak PDF. Pro zájemce po dokončení kompletní stavby umístím pochopitelně veškerou výkresovou dokumentaci na web a umožním její stažení v tabulce "SOUBORY KE STAŽENÍ" nebo v sekci "ČLÁNKY / PLÁNKY".

Příprava šablon

Šablony jsem vytisknul na laserové tiskárně (dá se i na inkoustové, ale barva se vlhkem rozpíjí) a nalepil Herkulesem na tiskařský plech. Koupil jsem tentokrát papír, který se po namočení lepidlem výrazně krabatil a tak jsem tiskařský plech natíral nezředěným Herkulesem a k dokonalému rozetření na tenký film použil štětec namočený trochu ve vodě. Po přiložení papírové šablony na lepidlo je třeba ihned přihladit a okamžitě z větší vzdálenosti vysušit horkovzdušnou pistolí. Jen tak zajistíte, že se papír nezkroutí a šablony budou geometricky nezkreslené. U trupu by drobná deformace nevadila, u křídel by to ale byl problém. Někdo používá hliníkový plech pro klempíře, který je silnější a méně se kroutí, není to ale třeba. Navíc tiskařské plechy seženete většinou ve sběrně kovů (ideálně ve městě, kde je tiskárna :-) ). Nespornou výhodou je i fakt, že jdou vystříhat obyčejnými nůžkami na papír. Já používám kvalitní nůžky pro výtvarníky, ty jsou tvrdé a počítají i se stříháním tenkých plechů. Šablony je pak třeba přebrousit jemným brusným papírem, aby na nich nebyly hroty nebo ostré plochy, které by při vyřezávání dělaly na modelu nehezké propaly, nebo by výřez znehodnotily. Všechny šablony se mi podařilo nalepit na jeden tiskařský plech a cca 1/5 druhého. Investice do papíru, výtisku, Herkulesu a plechu se dá shrnout do částky 50 Kč. Až doposud tedy brnkačka.

Výřezy trupu a kýlovky se směrovým kormidlem

Když jsem udělal hrubý výpočet, zjistil jsem, že na celý trup mi postačí 1 celá deska XPS Austrotherm o síle 50 mm a cca 1/4 desky XPS Austrotherm o síle 20 mm. To byl šok :-) Tato metoda výroby segmentů trupu se tedy ukázala opravdu dokonalá, co se spotřeby týče. Přináší s sebou ale více řezání a více spojování a zpevňování. Jelikož se ale jedná o model s 3 m rozpětím, nějaké deko navíc nebude vadit, naopak, model by při takovém rozpětí neměl být hříčkou větru. Během jednoho dopoledne jsem navrtal všechny šablony pro špendlíky a začal vyřezávat. Vzhledem k této koncepci není moc praktické jednotlivé části zatěžkávat a řezat rámovou odporovou pilou a tak jsem prakticky celou kabinu vyřezal na stolní svislé odporové pile. Nezatížený XPS má náchylnost k propalům, které po vyříznutí nemusí vypadat perfektně, ale na modelu je přídavek na obroušení a ve finále pomůže i šlehaný tmel. Když jsem vyřezal kabinu, přistoupil jsem k výřezům ocasní části trupu. Tady může začátečníka zaskočit rozdílnost profilů. Trup je u přechodu mezi kabinou a ocasní částí poměrně velký, zato u SOP je profil maličký. Vyžaduje to kvalitně přidělat šablony podle geometrických čar nakreslených na polotovar XPS. U SOP nelze kvůli hlavičkám použít modelářské špendlíky a tak jsem použil větší množství obyčejných. Drží to perfektně. Je třeba jen dbát na směr zapichovaných špendlíků, aby nepřekážely řezání. Pro samotné řezání jsem na oba profily nakreslil stupnici od 1  do 6 a požádal manželku o pomoc. Zkusili jsme to na jednom zbytku na nečisto a pak s velkou úctou a poklonou k mé ženě to vyřízli snad s drobnými nedostatky na čisto. Pomocníka je třeba dát řezat u většího profilu, neboť jeho řezná rychlost musí být několikanásobně větší než ta vaše a člověk bez zkušeností by to asi neuhlídal. Během řezání si hlásíte čísla na stupnici a tak víte jak rychle řezat. Jednoduché a praktické. Jelikož by si ocasní část vyžádala pro výřez z jednoho kusu desku o síle 80 mm a vznikl by tak značný odpad, rozhodl jsem se vyříznout to z 50 mm desky a chybějící část doplnit před vyříznutím kousky 20 mm desky. Podle šablony jsem nakreslil celou SOP a vyříznul jí z 20 mm desky. Pomocí pásků z tiskařského lechu, které jsem nalepil shora a zdola nejprve pro levou a posléze pro pravou stranu jsem celou SOP seřízl do klínu a přední náběžnou hranu SOP jsem zbrousil do přechodu. Celá SOP tak získala jakýsi symetrický profi. Tím byla příprava výřezů hotová.

Seriál: Let L-33 Solo

  1. Let L-33 Solo: příprava a výřez částí trupu
  2. Let L-33 Solo: kompletace trupu

Sdílejte na sociálních sítích