Domů » Modely » Vlastní konstrukce » Messerschmitt Bf-109 E pro EPA combat

Messerschmitt Bf-109 E pro EPA combat

první pokus o kombatový model

Jsa naočkován kombaťáky z akce ve Skovicích jsem se rozhodl stát se průkopníkem v našem LMK a připravit půdu pro další členy.

  • Výrobce

    vlastní

  • Rozpětí

    850 mm

  • Délka

    722 mm

  • Váha

    cca 340 g

  • Plocha křídla

    12 dm2

  • Plošné zatížení

    ------

  • Funkce

    M, K, V

  • Serva

    HXT-900

  • Motor

    noname (řada 2822)

  • Regulátor

    Hobbyking 18A

  • Vrtule

    GWS 8040

  • Baterie

    LiPol 3S 1300 mAh

 

Jsa naočkován kombaťáky z akce ve Skovicích jsem se rozhodl stát se průkopníkem v našem LMK a připravit půdu pro další členy.

Náhoda tomu chtěla, že mne sklátila hnusná angína a protože ležet v posteli i když mi bylo jako psovi jsem vydržel 3 dny, čtvrtý den jsem sedl zachumlán do deky a potící se jako ďas k PC a rozkreslil jsem kompletní šablony na kombata Můj syn mne ukecal, aby to byl „Emil“ 109-ka a tak se stalo.

Protože jsem nemohl pracovat v dílně, rozhodl jsem se vyzkoušet stavbu tzv. na koleně a to na zemi v dětském pokoji se synem. Z desky 30mm EPP jsem pomocí šablon, které jsem vytisknul a slepil, obkreslil a vyříznul skalpelem trup a z 6mm desky EPP vyříznul ocasní plochy. Trup jsem za kabinou zúžil (doma posloužil ostrý kuchyňský nůž). Potom jsem ořezal rohy tak, aby i plochý trup vypadal jakž takž prostorově. Zašel jsem do kotelny, abych doma nedělal “elent“ a pomocí sádrokartonářského brousítka s upnutým smirkem zrnitosti 150 jsem trup obrousil do hladka. Taktéž jsem zabrousil hrany VOP a SOP, použil jsem ale smirek o zrnitosti 240.

Obroušený povrch modelu je sice kulatý, ale poměrně chlupatý, což oproti místům, která nebyla broušená, nevypadá hezky. Aby se povrch sjednotil a zatáhnul, použil jsem starou žehličku na prádlo na cca střední teplotu (teplota se musí vyzkoušet na odřezku, EPP se musí zahlazovat, ale nesmí se tavit a lepit na povrch žehličky). Tento fígl s žehličkou, jsem přiznám se nikde moc na fórech a v různých postupech nenašel, je to ale velmi praktické.

Pro ty, kteří by mé plány chtěli použít pro stavbu, zmíním, že jsou kresleny právě pro plochý trup z EPP 30mm, VOP je v neutrálu co se úhlu náběhu týče a křídlo má úhel náběhu standardně 1,5°. Soubory ke stažení dole pod článkem obsahují základní šablony pro výrobu v PDF. Kompletní šablony i v DWG včetně originálního zdrojového souboru SketchUp naleznete v sekci ČLÁNKY / PLÁNKY na tomto webu.

Pro kombatové účely by se celý model jen lepil, já se ale rozhodl prototypu udělat odnímatelná křídla, což je pochopitelně volitelné, pro kombat ale asi nepraktické. Pro lepení dílů EPP k sobě jsem použil kombinaci UHU poru a CA lepidla s aktivátorem. Na lepenou plochu uprostřed jsem nanesl standardně UHU por, okraje jsem potřel řídkým CA lepidlem. Slepené díly zkontroloval a přestříknul aktivátorem. Stavba tak jde od ruky a nemusí se čekat, až zaschne UHU por. Spoj má i výhodu, že nenese vlastnosti křehkosti, které vykazuje spoj lepený čistě CA lepidlem s aktivátorem.

Pro výřez křídla jsem chtě nechtě musel obléci oděv a vyrazit do dílny. Výřez byl dílo okamžiku. Doma jsem si vytisknul šablony, přilepil je na AL tiskařský plech, vystřihnul a zabrousil. Použitý profil je E205. Na půdorysně vyříznuté bloky 30mm EPP jsem je přidělal špendlíky. Negativ koncového profilu je 3,5°. Často se uvádí jen cca 2°, pro malý model je to ale málo, mohly by to být klidně i 4°, celkově to přispěje k tomu, že při prudkých a divokých zatáčkách se budou minimálně utrhovat proudnice a model bude létat lépe. VC tomto případě tedy platí, že více je lépe. 4° jsou ale asi zdravé maximum. Když jsem byl v dílně, ještě jsem vyřízl „V“ spáry v křídlech a ve VOP a vytvořil tak závěsy z EPP. Pro účely kombatu by bylo vhodné natřít vnitřek „V“ spáry (tedy zbytek EPP tvořící závěs) chemoprenem. Nemusí být po celé délce, jen úseky, vytvoří ze z tenké vrstvy lepidla „pant“, který v případě odtržení ovládací plochy ve „V“ spáře od EPP udrží tuto plochu a umožní normální a bezpečný let.

Opět doma jsem oříznul kořenovou část žebra tak, aby křídla po přiložení k sobě měla vzepětí cca 50 – 60 mm. Křídla jsem slepil víše popsanm způsobem. Potom jsem cca v 1,3 hloubky křídla vyříznul cca 3 mm hlubokou spáru skalpelem ze spodní i horní strany a do ní vmáčknul uhlíkovou tyčku o průměru 1mm. Slyšel jsem názory, že je to málo a že je třeba alespoň 2mm, jinak že se to při kolizi poškodí… Při kolizi se to poškodí tak jako tak a 2 uhlíky přesně proti a dobře zalepené ztuží křídlo „jako prase“. Občas mi připadá, že s příchodem uhlíku někteří modeláři chtějí stavět terminátora namísto letadla a zapomínají, že letadlo je hlavně na létání, nikoliv na dimenzování proti brutálnímu pádu. I když v případě kombatového modelu to tak zcela neplatí, stejně nemyslím, že je třeba z modelu dělat lokomotivu.

Stejným způsobem jsem zpevnil trup z boku. Pro účely kombatu je dobré přidat ještě malý kousek uhlíku o něco delší, než bude výřez pro baterii do prostoru mezi výřez a přechod trupu v křídlo. Toto místo je hodně zeslabené. Můj model toto zesílení nemá, a protože je křídlo navíc spojeno s trupem pomocí polyamidového šroubu, je toto místo lehce kritické. Trup a křídlo jsem doplnil o kousky 1mm překližky a bambusovou špejli tvořící aretaci křídla v zadní části a destičku z 1mm překližky v trupu spolu s polyamidovou matkou. Tím je vyřešeno upevnění křídla k trupu. Servo VOP sem umístil do prostoru, kde jsem odřízl kabinu z EPP a nahradil jí kabinou z PET lahve vyrobenou na kopytě ze smrkové střešní lat 30/50 mm. Jako náhon jsem použil pro VOP bowden s lanovodem 0,6mm, křidélka jsou opatřena ocel. Drátem tl. 1mm. RC páky jsou ze sklolaminátu. Na pákách serv pro snadné seřízení jsou miniaturní blimpy. Váhu to nijak nezmění, práce a seřízení o 100% lepší.

Otvory pro serva v křídle jsem vyříznul skalpelem, serva jsou lepená na „bobku „ UHU poru. Kabely serv jsem zkrátil a kleštěmi přidělal nové JR konektory. Pro změť kabelů spolu s přijímačem by v plochém trupu nebylo místo. Finálně sestavené éro s RC vybavením jsem doplnil motorem, který jsem našel doma. Je to něco od Kostky, asi PowerHD, typ 2822, ale přesně nevím. Je tam tedy na risk. Buď vydrží, nebo ne, stejně mi byl k ničemu a ve skříni byl zaštrachán alespoň 3 roky. Pro připevnění motoru jsem zhotovil provizorní uchycení (domeček) z překližky 2mm. V plánku je již výkres trupu s výřezem pro tento domeček s patřičným vyosením dolů 2° a výkresy pro šablony domečku, které po slepení mají vyosení motoru doprava také 2°. Jsou to ověřené hodnoty a u malého rychlého modelu budou vyhovovat v 99% případů. Při lepení domečku do trupu je tedy jen dbát na to, aby nebyl zalepen obráceně. Šablony umožňují výřez domečku pro motory s přední i zadní montáží, navržen je pro nejčastěji používané motory řady 2830, teoreticky 2826.

Regulátor a baterie jsou v trupu standardně umístěny, jak je u modelů tohoto typu zvykem, tedy regulátor zvenku na boku trupu a baterie ve výřezu skrz trup a to tak, aby byla v těžišti modelu. Těžiště jsem nastavil na 1/3 hloubky křídla u trupu.

Konečnou a zábavnou se stalo dokončení barevné úpravy modelu. Model je tupován neředěnými tónovacími malířskými barvami HET Color polosuchou houbičkou, aby model příliš nenabral na váze. Černé detaily a paneláž jsou permanentními fixami.

Tak a první prototyp pro kombat byl na světě. Má za sebou i zálet, ovšem jen kratičký, prakticky 3 týdny buď totálně funí vítr, nebo prší a tak zálet proběhl v krátkém okamžiku, kdy vítr trochu utichl, ale i tak foukalo. Těžiště se ukázalo být správně, na vytrimování a doladění modelu budu muset ovšem počkat na bezvětrný a slunečný den.


Komentáře

Doposud nikdo nereagoval, můžete být první.

Nový komentář

Kolik je jedna mínus jedna (slovy)?

 

Při komentování se snažte zachovat alespoň určitou minimální míru slušnosti a pište pokud možno s diakritikou. Komentáře naprosto mimo mísu, popřípadě komentáře urážlivé, protizákonné a podobně budou vymazány.

Internetové adresy začínající http://, https:// a ftp:// budou převedeny na odkazy.

Tučné písmo můžete vložit pomocí [b]text[/b], pro kurzívu použijte [i]text[/i].

Sdílejte na sociálních sítích