Domů » Modely » Ze stavebnic » Dino od Topmodel CZ

Dino od Topmodel CZ

model určený pro start na gumicuku

Elegantní házecí kluzák pro sportovní létání. Ekonomický, přesto však vysoce výkonný model vhodný i pro začátečníky.Vynikající letové vlastnosti, které překvapí i mnoho zkušených pilotů, jsou podmíněny především štíhlým profilem a nízkou letovou hmotností modelu.

  • Výrobce

    Topmodel CZ

  • Rozpětí

    1200 mm

  • Délka

    925 mm

  • Váha

    cca 300 g

  • Plocha křídla

    15 dm2

  • Plošné zatížení

    21,3 g/dm2

  • Funkce

    S, V

  • Serva

    2 x HS-81

  • Motor

    bezmotorový kluzák

  • Regulátor

    není

  • Vrtule

    není

  • Baterie

    4 x AA Enelop NiMH

 

Jsem tak nějak už zvyklí brouzdat na modelbazaru a tu a tam naleznu nějakou pěknou věc a musím jí koupit. Když jsem tam však uviděl model Dino od českého výrobce Topmodel CZ s obaly na křídla a dvěma servy HS-81 téměř zadarmo, neváhal jsem ani chvilku.

Model Dino je jednoduché házedlo určené pro start na gumicuku a ovládané směrovkou a výškovkou. Váha modelu, jeho koncepce a velikost jej předurčují pro let za klidného a pokud možno termického počasí.

Model jsem ještě tentýž týden osadil přijímačem Hitec Minima, požádal paní Lenku Kučerovou z firmy Topmodel CZ o český originální návod v PDF, který mi obratem poslala. V klidu jsem nastavil velikost výchylek. Jak mám ve zvyku, nastavil jsem dvojí výchylky, jedny podle výrobce s větší exponencialiou a druhé menší s menší exponencialitou. Za letu potom experimentuji. Po vložení 4-článku NiMH Enelop vychází těžiště naprosto přesně, jak uvádí výrobce.

Následující klidné a prosluněné ráno jsem s ženou a synem vyrazil na letiště. Pro start používám standardní gumicuk, který mimo jiné nabízí a prodává též firma Topmodel CZ. Nepatrně foukalo. Před startem na gumě jsem házedlo pouze švihem hodil, očekával jsem že jen párkrát pípnu trimem a vše bude O.K. Nebyl jsem ale schopen letadlo řídit a v zběsilé snaze jsem jej poslal čumákem do země. Naštěstí bez rychlosti a z žádné výšky. To se opakovalo ještě 2x. Vše jsem tedy překontroloval, těžiště také a vše bylo v pořádku. Vyzkoušel jsem tedy smysl otáčení kormidel a bylo jasno. Po tolika letech jsem udělal takovou botu, ponechal jsem obrácený smysl výchylky směrového kormidla. Nastavil jsem tedy revers a znovu zkouška. Tentokrát paráda, model sám klouzal téměř přes 2/3 našeho letiště.

Pro první let jsem natáhl gumu trochu méně, a pustil Dino do vzduchu. Háček je umístěn na správném místě, model spolehlivě a bez záludností stoupá, na horizontu to chtělo jen potlačit a přehoupnout se do vodorovného letu. Udělal jsem s modelem pár zatáček a přistál. Ve vzduchu se letadlo jevilo jako stále mírně těžké na ocas. Vyzkoušel jsem ještě 2 starty, pokaždé s víc nataženou gumou. Před dalším startem jsem vyštrachal desetikorunu a přidal ji do čumáku k baterii. Natáhl jsem pořádně gumicuk a pustil éro do vzduchu. Tentokrát se zdálo vše naprosto v pořádku. Jen jsem díky dovážení 3x pípl trimem výškovky, abych ji trošičku natáhnul a letadlo neopadalo v klouzavém letu.

Při jednom startu jsem po odpoutání z gumy dostal ránu od termiky pod ušaté křídlo, začal jsem tedy točit kontra zatáčku a modýlek poslušně stoupal. Bylo nádherné sledovat, jak se v termické bublině vzdaluje, až jsem usoudil, že na tak malý model to stačí a vylétl. Dělal jsem pak přelety na dráhou a ještě 2x se na místo kde to nosilo, vrátil. Po 11-ti minutovém klouzání jsem spokojeně přistál. Ukázalo se, že takto maličký a jednoduchý model to v termice „umí“.

Vyzkoušel jsem pak Dino následující den, kdy to poměrně dost foukalo. Start už nebyla taková pohoda, ale stále se vše dalo řídit. Samotný let pak byl jakýmsi rychlým letem po větru s velkým opadáním a ostrou zatáčkou proti větru, kdy model sice nestál ve vzduchu, vzhledem k velikosti a váze i pronikal, ovšem za cenu mírného tlačení. Ve výsledku to byla sérii krátkých letů, které se musí neustále řídit a dávat dobrý pozor na boční vítr. Vždy když to fouklo pod ušaté křídlo, musel jsem hodně řídit a jednou to model otočilo až do „nožového letu“.

Po několika málo zkušenostech musím říct, že Dino je povedený model, vhodný pro výcvik, ovšem jen do klidného počasí s mírný větříkem. Tam Dino vyniká a svou koncepcí tam také patří. Na přiložených fotografiích je model fotografován spolu s o poznání větším modelem od stejného výrobce.

Sdílejte na sociálních sítích