Nacházíte se na hlavní straně webu

Elektrotrenér PRO od Reichard Modelsport

něco na létání jen za zahradou

Po Rapidovi něco levného, skladného a dobře létajícího. Volba padla na model od stejného výrobce, tedy Reichard Modelsport.

  • Výrobce

    Reichard modelsport

  • Rozpětí

    1470 mm

  • Délka

    890 mm

  • Váha

    410 g

  • Plocha křídla

    19 dm2

  • Plošné zatížení

    ------

  • Funkce

    M, K, S, V

  • Serva

    4 x Hitec Hs-55

  • Motor

    MIG 400 / 7,2 V

  • Regulátor

    Jeti JES 12

  • Vrtule

    sklopná 6 x 3

  • Baterie

    LiPol 2S, 1300 mAh

 

Jelikož mi poslední období moc nepřálo po zdravotní stránce a Rapida jsem kvůli zdraví a času musel prodat, zúžil se můj modelářský život veskrze na pole za domem, kde se dalo úspěšně létat s MiniMagem. Po zkušenostech s desítkami minut ve vzduchu se mi ovšem po větroni stýsklo a protože můj finanční stav nebyl také nijak záviděníhodný, musel jsem se poohlížet po něčem levném a s rozpětím kolem 1,5 m, aby se to na špici pole kde létám dalo dobře "provozovat" s minimem prostoru na přistání. Jelikož se mi značka Reichard osvědčila, padlo moje oko na Elektro-trenéra. V té době ještě nebyl ani zdaleka internet tak plný nádherných a levných ARF letadel z Elaporu a podobných materiálů, výběr byl omezený a cena hezky vypadajících kousků vysoká. Navíc, doma byla spousta věcí, které jsem do letadla mohl použít. Serva, regulátor i přijímač. Volba tedy byla jasná, navíc ten rok začala firma Reichard prodávat i verzi s křidélky (označovanou PRO) Tak jsem tedy model objednal, spolu s motorem MIG400 a vrtulovým kompletem.

Když model dorazil domů, ihned jsem se dal do stavby ...., tedy lépe řečeno do lepení. Celé sestavení modelu spočívá v slepení křídla a uší v patřičném vzepětí a vlepení smrkové lišty do křídla pro zlepšení tuhosti, dále přilepení SOP a VOP k trupu (důležité je jen kontrolovat kolmost) a slepení "domečku" pro montáž motoru (již zajišťuje vyosení) Do ovládacích ploch jsem zalepil páky, přilepil lanovody vytvořil prostory pro serva, vše zalepil a zapojil. Zbylo pár detailů jako otvor pro přijímač, upevnění regulátoru vně modelu, zalepení destičky s matkou pro upevnění křídla a drobné kosmetické "dodělávky". Celá práce zabrala jeden večer, skoro jsem se až divil, že je to hotové. Asi 2x jsem se kontroloval, zda jsem něco zásadního nezapomněl :-))

Jelikož jsem si zvykl to dělat jako zásadu, i v tomto případě jsem model pro zálet důkladně vyvážil (tedy nebylo co, po vsazení baterie bylo těžiště tam kde má být), seřídil neutrální polohu ovládacích ploch, výchylky včetně exponenciálů a druhý den ráno vyrazil před zahradu na kraj pole. Dal jsem plný plyn a model hodil. Oproti Rapidovi to byl pochopitelně "lenochod", stoupal poměrně pomalu a pod malým úhlem, zato ale poctivě a spolehlivě. Stačilo asi 3x pípnout trimem směrovky a model letěl opravdu jako trenér. Po nastoupání výšky s třemi zatáčkami jsem pomalu stáhnul motor. Model s mírným zhoupnutím přešel do klouzavého letu. Na nějaké termické létání jsem ani nepomýšlel a tak jsem jen výškovkou dotrimoval, aby model v kluzu letěl rovně a nevytrácel příliš výšku. Po slétnutí dolů jsem nastoupání opakoval ještě asi 7x (pokaždé jsem se odvážil výš, až na hranici viditelnosti) a po přistání odečetl celkovou dobu letu 13 minut. Věděl jsem, že pokud se i s tímto modelem dostanu do "stoupáku", nebudou 20-ti minutové lety problém. Měl jsem radost, že Elektro-trenér i když to byl čistokrevný EPP model, létal dle mých očekávání.

S modelem jsem si spoustu letů užil, je to v rámci svých schopností báječně létající model, jen není určen do větrného počasí, i mírný vítr mu pro jeho velmi malou letovou hmotnost vadí. Po více než 2 sezónách jsem jej z důvodu koupi lepšího modelu větroně prostřednictvím Modelbazaru prodal modeláři, který se po letech vracel k tomuto koníčku. Kdo by o koupi tohoto modelu uvažoval dnes, určitě neprohloupí. Na druhou stranu je třeba přiznat, že dnes je již internet plný propracovaných polomaket z nejrůznějších pěnových materiálů v téměř hotovém stavu. Vybaveny jsou téměř bez vyjímky sřídavými motory a mají díky aerodynamičtějšímu tvaru neskonale lepší letové vlastnosti. Náš modelářský svět se mění a i když se již na míle vzdaluje pravému duchu modelářství, tedy stavění modelů v dílně, nejsem si zcela jist, zda je to k horšímu. Dnešní uspěchaná doba kdy každý máme nespočet finančních závazků k bankám,hypotečním a leasingovým společnostem, nedává mnoho prostoru na čas, ani na finace a tak modelařit způsobem pokus-omyl prostě už nějak nejde. A tak jsou ARF a RTF modely součástí evoluce, která se někomu líbit může a někomu nemusí, ale zastavit to nejde. Jen požitek z krásně létajícího modelu nám nikdo vzít nemůže. Říká se, že nejhezčí pohled na svět je z koně, já mám ale jiný názor :-)))

HODNOCENÍ

Jednoduchá a účelová konstrukce, nerozbitný materiál a ovládání směrovkou, výškovkou a křidélky, výborná cena modelu i potřebné elektroniky. To vše doplněno překvapivě dobrými letovými vlastnostmi staví tento opravdu spartánský model poměrně vysoko. Je třeba dbát zřetel na to, že model je poměrně malý a lehký a tak jediným jeho nepřítelem je vítr. Jinak (jak je u Reichardových modelů zvykem) podařený model, mohu jej s klidem doporučit každému začínajícímu modeláři.


Jako tradičně model ohodnotím. Snad jen proto, že by bylo vůči ostatním dospělejším a vyspělejším modelům nefér, dávám 2

hodnocení je jako ve škole: 1 - nejlepší, .... 5 - nejhorší