Domů » Modely » Ze stavebnic » FOX EP od asijské firmy ST MODEL

FOX EP od asijské firmy ST MODEL

ARTF stavebnice z Číny s promyšlenou konstrukcí

Můj kamarád a modelář Jarda Pastyříka alias Pastakus mne natolik namlsal Kulbutinem, že jsem zatoužil taky po nějakém divočejším větroni. Nabídla se šance získat model Foxe za velice bratrskou cenu a tak jsem neváhal.

  • Výrobce

    ST model

  • Rozpětí

    1800 mm

  • Délka

    880 mm

  • Váha

    685 g

  • Plocha křídla

    23 dm2

  • Plošné zatížení

    ------

  • Funkce

    M, K, S, V

  • Serva

    4 x 9g (noname)

  • Motor

    střídavý

  • Regulátor

    18 A

  • Vrtule

    sklopná 10 x 6

  • Baterie

    Li-Pol 3S, 1300 mAh

 

Ačkoliv jsem koupi žádného modelu neplánoval, přesto jsem zase jeden koupil :-) Když jsem mému kolegovi a kamarádovi Jardovi Pastyříkovi páchal nové stránky, nadchnul mne svým Kulbutinem. Nějak mi slovo "akrobacie" a "větroň" nejde dohromady, ale je to tak. Kulbutin je "zvíře" mezi akrobatickými větroni a jen nepatrně divoká šelma je Fox, kterého Jarda ostatně vlastní taky. K Foxovi jsem ale opravdu přišel náhodou. To když jsem s jiným svým kamarádem, o kterém jsem se zde na webu již také zmínil - s Luďkem Balvínem (bývalý člen dnes již neexistující firmy ModelPoint) bavil o webové grafice, padlo slovo na to, že by na svůj shop také něco lepšího chtěl. A tak jsem s ním vylicitoval "Bárterový obchod". Já udělám nový header a vymyslím logo na jeho web AAA RC modely a on zařídí Foxe až ke mně domů a to za nějakou proletářskou cenu :-) A tak se stalo.

Fox dorazil v potištěné lepenkové krabici s vyobrazením modelu a s údaji o něm. Uvnitř krabice je uložen trup do papírových přepážek tak, aby se nemohl v obalu pohybovat, zbytek krabice vyplnily uložená VOP a křídla precizně zabalené v bublinkové folii spolu s uhlíkovou spojovací trubkou a v malé krabičce pak bylo nějaké drobné příslušenství (bižuterie) a samolepící obtisky). Po vybalení všech dílů z krabice jsem zběžnou kontrolou nezjistil žádné vady ani nedostatky. I modeláře uznávajícího klasické konstrukce by musela potěšit přiměřená čistota výlisků a na asijský výrobek nadstandardně vyřešené detaily. Sestavení modelu je ve své podstatě jen několik kroků. Já jsem začal tím, že jsem polepil trup i křídla obtisky. Na povrchu drží perfektně, jediné co jim lze vytknout, že nejsou pořádně vyříznuté a jdou z podkladového papíru špatně vylupovat. Protože jsem se dočetl, že někdo se u tohoto model setkal s rozdílnou váhou jednotlivých křídel a model byl v letu díky tomu nestabilní, ihned po polepení jsem každé křídlo zvážil a musím konstatovat, že v mém případě měla obě křídla naprosto stejnou váhu, a to 120 g. Křídla jsem si detailně prohlédl a jak sem se již zmínil, opravdu příjemným zjištěním je modelářský důvtip při řešení náhonů křidélek, ale i SOP, VOP. Vše skryto v křídle, nebo v kýlovce, ale přitom funkční. Za to je nutné ST model pochválit. Dalším krokem bylo připojení VOP, dle návodu jsem připojil táhlo k VOP a celek pak k trupu. Jelikož jsou všechna serva, motor i regulátor již nainstalovány, k dokončení již toho mnoho nezbývá. Já jsem ve třetím kroku připojil táhla od VOP a SOP k servům. Táhla jsou v trupu zalepena tak, že je páka serva neovládá v ose a servo je tak poněkud víc namáháno. Ve snaze zamezit tomu, že se nebude VOP nebo SOP vracet do neutrálu a také aby serva nebyla namáhána víc než je třeba, maličko jsem konce drátů před servy ohnul do "S" ohybu. Po této jednoduché opravě bylo ihned vše v pořádku. Posledním krokem je nasunutí uhlíkové trubky do trupu a na ní pak obě poloviny křídel. K zajištění slouží 2 šrouby v křídlech. Tím je v podstatě "stavba" hotova.

V poslední fázi zbývalo zapojit elektroniku. Jako první bylo třeba nahradit TAMIYA konektor u regulátoru mými oblíbenými 4mm zlacenými konektory a připojit přijímač Hitec Optima 6 Lite. Při kontrole propojení motoru s regulátorem jsem zjistil, že jeden konektor je volný. Napružil jsem proto lamelky na "samečkovi" a trochu stisknul "samičku". Po této úpravě již do sebe konektory jdou těsně suvně. Uvažuji ale, že je všechny vyměním za nějaké lepší. Věc kterou jednoznačně doporučuji je doplnit cca 15 cm prodlužovací kabely k servům křidélek. Po zapojení RC soupravy jsem zjistil, že neutrál páky serva levého křídla není v nule, ale páka je vychýlena dolů. To je samozřejmě špatně a navíc, ke šroubku se bez mírné destrukce nelze dostat. Pro první let jsem se rozhodl s tím nic nebudu dělat. Nastavil jsem výchylky dle výrobce, jen křidélka jsou jen tak tak, doporučenou výchylku nahoru jsem musel cca o 1mm zmenšit a to díky výše popsané chybě, neboť servo by při předepsané výchylce atakovalo své maximum a bylo už také poměrně hlasité. Je to školácká chyba, která dělá ostudu až doposud výbornému modelu. Nastavil jsem exponenciály, vzhledem k tomu, že je to akrobat jsem na křidélka dal 50% s tím, že je postupně zmenším nebo dokonce zruším, směrovce jsem dal také 50% a výškovce pro jistotu 60%. Úplně posledním krokem bylo přilepení suchého zipu do trupu a vyvážení modelu dle výrobce. Tím je práce na modelu hotová, koho nebaví Zprávy, dá se to za tu dobu napříč TV kanály v pohodě stihnout.


K záletu došlo odpoledne téhož dne za domem, na neposekaném poli s obilím, které bylo poměrně měkké a při přistání neublíží modelu víc než vysoká tráva. Jelikož jsem zvyklý, že asijské modely jsou přemotorované a tah na zemi vypadal také solidně, dal jsem cca 3/4 plynu a model hodil jak jsem zvyklý. Než jsem dal ruce na kniply, zaklouzal směrem dolů, stihnul jsem jen stáhnout plyn a model si to ustlal v mírném náklonu do obilí. Tak jsem si pro něj došel, zběžně prohlédl zda něco není špatně, dal tentokrát plný plyn a poněkud razantněji model hodil. Kdo z vás ví co dělá srdce od doby kdy se toto provede do doby, kdy model letí rovně a stoupá, nemusím nic vykládat :-) 100% plynu bylo znát a model tentokrát po odhození ztratil jen maličko výšku a hned po té začal stoupat. K mému překvapení ale né tak, jak jsem očekával. Těšil jsem se na projev hodný hotlinera, ale to se bohužel nekonalo. Poměrně brzy se model ode mne vzdálil a tak jsem začal zatáčet. S akrobaty mám jen velmi málo zkušeností, ale Fox se co by akrobat chová přesně jak má. Je citlivý na křidélka, díky exponenciálům ale nic zásadního. Zatáčky i se směrovku jsem hned od začátku létal hodně utažené, mám ale pocit, že kdyby se směrovky dalo příliš, model by mohl spadnout po křídle. Možná je to jen zdání, ale při prvním letu jsem to nechtěl pokoušet. Absence nadmíry tahu motoru je bohužel na škodu letovému projevu. Model, zejména proto že je malý a rychlý poměrně hodně dobře klouže ale také stejně dobře vytrácí výšku. Takže po první seznamovací minutě začalo nastoupávání a plachtění s nějakými ostřejšími obraty, zatím jsem si ale dal předsevzetí, že do akrobacie se s ním pustím, až v dalších letech. Protože má model hodně krátký trup, je hodně citlivý na výškové kormidlo, tam exponenciály určitě nechám, z obavy ze směrovky asi také, ale u křidélek je snížím tak na 30% a po sbratření se s modelem je pravděpodobně vypnu. Vzhledem k tomu, že jsem s modelem létal více či méně stylem - plný plyn nahoru a kluzem s nějakým tím pokoušením poměrně rychlé dolů, po 6-ti minutách letu jsem se rozhodl vyzkoušet přistání. Jelikož se během létání otočil vítr, nalétl jsem si přes silnici nad druhé pole a pomalu začal vytrácet výšku. Model sice opadá, ale na zem se mu nechce. Naletěl jsem tedy ještě jednou a začal přistávat z větší dálky. Když mne model míjel, byl i tentokrát poměrně dost nad zemí a byl bych tak znovu dlouhý na přistání, takže okruh č. 3 a tentokrát jsem začal tlačit na výškovku a model uzemňoval. Evidentně je to třeba, Fox tak klesá už dle mých představ ale ta rychlost byla jednoznačně větší než bych si přál :-) Je to daň za tlačení modelu při přistání, model mne míjel těsně nad zemí. V tu chvíli jsem přestal tlačit, model vyplaval a tím razantněji ztratil rychlost. Jelikož v té době byl cca 70cm nad zemí, nechtěl jsem riskovat a znovu trochu potlačil. Fox už se jen ustálil ve vodorovném relativně pomalém letu a před dosednutím stačilo přitáhnout zásadněji za výškovku, aby nedosednul "na čumák". Na zem jsem ho posadil asi 15m od sebe a utřel pot z čela. První let dopadl tak nějak podle očekávání. Model je relativně poslušný , ale jako akrobata je třeba jej neustále řídit. Trochu si zatím neumím představit přemet a jiné základní prvky z vodorovného letu. Motor je na modelu pro mne asi jediným a největším zklamáním. Do budoucna Fox jistě dostane lepší pohon. Absence doporučených výchylek křidélek je znát jen nepatrně, při ostřejší akrobacii ale bude asi chybět.

Po přistání jsem model zkontroloval. Zjistil jsem, že se křídla mírně povytáhla i když byla zajištěna šroubky. Popisují to na diskusích i jiní uživatelé. Zkusím trubku v místě kde jsou šrouby zdrsnit nebo doplním ještě jiný způsob pojištění křídel. Trochu s úděsem jsem zjistil, že se z 80% odlepil suchý zip. Představoval jsem si jak by se za letu uvolnil úplně a polilo mne horko :-) Na dně trupu je kryt hlavního podvozku a na něm prostě suchý zip nedrží. Vyzkouším jej přilepit vteřinovým lepidlem a asi pojistím šroubky které zalepím také CA lepidlem. Pokud by i tak byl problém, vlepím do trupu překližkové lože a zip i baterii budu poutat na něj. Jinak vše v pořádku. Letadlo splnilo má očekávání a v podstatě jde říct, že je to precizně vyrobený model s dobrými letovými vlastnostmi vhodný na vyblbnutí. Zároveň je ale třeba konstatovat, že je to model rychlý, potřebuje víc prostoru na přistání a zasloužil by si silnější motor.

V budoucnu po nasbírání více zkušeností ještě článek doplním. Uvažuji o nastavení mixu křidélka/výškovka. Mrzí mne, že díky chybě v montáži páky serva z výroby nemohu využít plné výchylky serva a nastavit tak křidélka jako brzdové štíty. Pomohlo by to modelu při přistání. Uvidím, možná se pokusím vyrobit nějaký ostře lomený křížový šroubovák a s ním povolit šroubek na páce serva. Možná :-)

HODNOCENÍ

Ačkoliv tomu tak u modelů z Asie této letové a cenové kategorie nebývá, Fox je jednoznačně důkazem toho, že časy se mění. Dobré letové vlastnosti, dobré dílenské zpracování. Skoro není co vytknout. Model mohu doporučit všem, kteří po podobném modelu touží. Nemohu ale zároveň nenapsat, že pro opravdovou zábavu v této kategorii by to chtěl o třídu větší a těžší model.

Foxe prozatím hodnotím známkou    2 

hodnocení je jako ve škole: 1 - nejlepší, .... 5 - nejhorší

Sdílejte na sociálních sítích