Domů » Modely » Ze stavebnic » Minimag od Multiplexu

Minimag od Multiplexu

naprosto pohodový cvičný model

Hornoplošník z Elaporu od Multiplexu. Nejhodnější éro, jaké jsem měl doposud čest pilotovat. Precizní a promyšlená německá konstrukce za větší cenu se vyplatí.

  • Výrobce

    Multiplex

  • Rozpětí

    1010 mm

  • Délka

    820 mm

  • Váha

    cca 580 g

  • Plocha křídla

    26 dm2

  • Plošné zatížení

    ------

  • Funkce

    M, K, S, V

  • Serva

    4 x Hitec HS-55

  • Motor

    PowerHD KA20-26M

  • Regulátor

    PowerHD PHD20

  • Vrtule

    APC 8 x 3,8 SF

  • Baterie

    Li-Pol 3S, 1500 mAh

 

Po neúspěšném záletu Focke Wulfa mi osud do cesty po mé modelářské dráze zavál nejlepšího pomocníka a učitele jakého mohl. Souhrou náhod jsem se potkal s nestorem českého RC modelářství a jedinečným člověkem Jardou Suchomelem. Byl a je mi učitelem a kamarádem, i když nás věkově dělí poměrně notná řádka let. Musím přiznat, že nebýt jeho, možná bych s létáním skončil. Věnoval mi ale neskonalou péči s výběrem modelu, který by mne naučil létat kolem tří os a zároveň mi zůstal jako pohodový model na delší dobu. Protože mé finanční prostředky jsou značně omezené (rodina + hypotéka dělají své), zakoupil jsem model MiniMag od německé firmy Multiplex + 4x servo Hitec HS-55, prodlužovací kabely k servům křidélek, regulátor JETI Jes 12 a krystal.

Model dorazil v poměrně nezvyklé krabici co se velikosti týče (připomínala přerostlou krabici na cvičky). Uvnitř byly 2 poloviny trupu, výškovka, směrovka, jednodílné křídlo, uhlíová trubka pro jeho zpevnění, podvozek, kryt baterií (odnímatelná kabina) a bižuterie. Stavebnice obsahuje i pohonnou jednotku s vrtulí. Na celku bylo patrno, že jej vyrábí němci, vše pasovalo až s nevídanou přesností. Byl to zároveň můj první model, k jehož dokončení bylo třeba trochu práce a času. Pro lepení jsem zvolil Purex, pokud se s ním zachází s citem, nezanechá na povrchu jinak nepříjemnou žlutou barvu. A i kdyby, nejedná se o maketu do soutěží a 15m nad zemí je každý model krásný :-)

Samotná stavba spočívá v zalepení lanovou do boku trupu (dojde tak i k jeho ztužení), zalepení plastového výlisku sloužícího pro upevnění křídla polyamidovým šroubem a následně slepení polovin trupu k sobě. Po vytvrzení lepidla jsem do krytu kabiny a do trupu zalepil zámky, které do sebe zapadají a kabinu, která tvoří kryt přístupu k baterii pevně drží. Je to báječně a jednoduše vyřešeno. Zespodu jsem zalepil držák podvozku a po zaschnutí lepidla nasadil drátový podvozek. Poté jsem do křídla zalepil trubku a protikus pro šroub. Po opětovném zatvrdnutí lepidla jsem křídlo přišrouboval na trup, teprve potom zalepil výškovku a do ní směrovku. Vše má zámky a perfektně pasuje a drží i na sucho, přesto jsem chtěl mít možnost s namontovaným křídlem kontrolovat geometrii. Když bylo vše slepeno, smontoval jsem motorovou přepážku a i ji zalepil Purexem do trupu. Přepážka zapadne do přesné dutiny a je už správně vyosena dolů i doprava. Zároveň jsem zalepil páky kormidel, výškovku i směrovku je třeba řádně rozpohybovat, závěsy tvoří materiál Elapru, ze kterého je celý model vypěněn do formy. Křidélka je třeba odříznout na bocích od křídla, model může být řízen jen směrovkou a výškovkou a výrobce proto ponechal křidélka spojená s křídlem. Po odříznutí bylo třeba je také rozpohybovat. Všechna serva zapadnou do předem připravených šachet naprosto přesně (HS-55), skoro by je nebylo třeba ani pojišťovat. Všechny jsem je ale pojistil kapkami lepidla, spojil táhla s pákami serv a kormidel (oblíbil jsem si blimpy). Přijímač jsem použil 6-ti kanálový Hitec dodaný spolu s vysílačovou soupravou. Zbylo zapojit motor s vrtulí a regulátor, ve výsledku polepit samolepícími obtisky (což je docela náročné, je třeba lepit přesně, zpětné odtržení není možné) a na suchý zip upevnit baterii a jejím posunem vyvážit model. Stavba podle návodu je nezáludná, Multiplex má vše vyřešeno do posledního detailu.

Při nastavování modelu se řídím zásadou, nastavit neutrály kormidel precizně na zemi, těžiště držet co nejblíže jeho přední poloze udávaného rozmezí, výchylky kormidel pro zálet volit nejmenší udané a na všechny nastavit exponenciální křivku o hodnotě cca 60% (alespoň pro zálet, pak ubírám), u křidélek řízených 2 servy nastavuji diferenciaci. U MiniMaga i v budoucích letech se mi maximum přípravy před letem vždy vyplatilo. Jelikož jsem se obával prvního startu, požádal jsem o něj Jardu Suchomela. Mile rád mi vyšel vstříc. Model jsem mu hodil a na plný plyn docela svižně stoupal. To že jsem éro pro zálet připravil dobře pochválil i Jarda, nemusel pípnout ani jednou trimem. Během letu jsem Jardovi vypnul exponenciální výchylky a MiniMag ožil. Zvládl i s dodaným Permaxem 600 a malou vrtulí drobné akrobatické prvky. Opravdovou lahůdkou je s Minimagem přistání. Ačkoli tuto disciplínu nemám rád, musím přiznat, že i v následujících letech, které už jsem pilotoval bez asistence jsem vždy přistál k plné spokojenosti. Model neuvěřitelně klouže, dá se bez motoru zaletět i menší okruh na přistání. Přistávám zásadně bez motoru, na místo přistání doslova doplachtím.

Na jednom z Model Hobby jsem u stánku Kostka Modelcentrum zakoupil tunikový kombo set střídavého motoru a regulátoru od PowerHD (odpovídající výkonem doporučenému motoru AXI, jehož cena byla vč. konvenčního regulátoru v té době skoro trojnásobná), k tomu doporučenou vrtuli APC 8/3,8 SF. Zalétal jsem následující víkend, pro napájení jsem k motoru musel použít tříčlánek namísto dvoučlánku, kterým byl poháněn Permax 600. Rozdíl ve váze motoru byl docela překvapivý, i přesto že jsem použil o 1/3 těžší bateii, musel jsem ji kvůli těžišti dát až za motor. S tímto pohonem je MiniMag opravdová lahůdka, létá svižně i maketově, asi nejvyšším přínosem je doba letu. Zatímco s původním dvoučlánkem 1500 mAh a stejnosměrným motorem jsem létal okolo 12-ti minut (podle způsobu letu i méně), s tříčlánkem 1500 mAh a střídavým motorem se doba letu (pokud se létá pro potěchu oka) vyšplhá bez problémů na 25 minut. Jednou jsem létal až na doraz a po 27 minutách odpojil BEC napájení motoru a přistával jsem jen jako větroň :-) Naštěstí to pro MiniMaga není problém. Poctivě navržené éro mi slouží dodnes a ve vzduchu už bylo opravdu mockrát. Pokud mohu, pak určitě doporučím jako začátečnický model. Když dám půl plynu a pustím ovladače, letí úplně sám. Prostě paráda.



HODNOCENÍ

Minimag je jeden z mých nejoblíbenějších modelů. Ačkoliv mi modelářskýma rukama neprošly stovky modelů, musím konstatovat, že Minimag je letadlo, které má všechno co mít má. Je primárně určen pro začátečníky, nádherně si s ním ale zalétá každý modelář, ať kluk, nebo senior. Pro hůře vidícího modeláře bude překážkou relativně malá velikost modelu a bílá barva. Model lze pochopitelně nabarvit. Je to klidný a nezáludný model, který nabízí v rámci své koncepce vše co má. Když letí rovně, lze z něj spustit oči beze strachu, že zatím něco provede. Na 100% si troufnu říct, že je to model, se kterým se dá létat jako se svým prvním modelem, bez ohledu na to, že se řídí i křidélky. Tenhle model se Multiplexu opravdu povedl a jsem rád, že ho mám doma.

Tradičně model ohodnotím. I když znám ještě lepší modely, nemohu dát jinou známku než 1

(hodnocení je jako ve škole: 1 - nejlepší, .... 5 - nejhorší)

Sdílejte na sociálních sítích