Nacházíte se na hlavní straně webu

Pulse 1600

hotliner od Pelikána ve verzi ARF

Hotliner byl tak trochu delší dobu mím přáním, ostatně podobně jako skádací modelářské křeslo. A když se naskytla příležitost, skřížily si tyto 2 věci cestu a bylo :-) Hotliner je doma.

  • Výrobce

    Pelikán Daniel

  • Rozpětí

    1560 mm

  • Délka

    1010 mm

  • Váha

    900 g

  • Plocha křídla

    21 dm2

  • Plošné zatížení

    ------

  • Funkce

    M, K, S, V

  • Serva

    4x DSV130M digitální

  • Motor

    C3530

  • Regulátor

    střídavý

  • Vrtule

    sklopná 10 x 6

  • Baterie

    Li-Pol 3S, 2200 mAh

 

Letošní Ježíšek to vzal poněkud oklikou. Nebudu se rozepisovat o lapáliích s dárkem (Skládací křeslo Deluxe Schweighofer Edition), to si přečtěte v článku v sekci "ČLÁNKY", ale vlastně díky tomu a díky pro někoho nevkusným peněžitým dárkům jsem si udělal Ježíška ještě v lednu. Já finanční obnos pod stromkem nezavrhuji, pro modeláře je to lepší než dárek v pravdě tradiční, leč nepoužitelný :-) No konec hanobení ducha Vánoc a hurá na stavebnici.

Stavebnice dorazila velice precizně zabalená v obří krabici, neboť s ní putovalo reklamované křeslo a ještě nějaké drobnosti. Obal byl tak pevný, že prakticky vylučoval možnost poškození, i když schopnosti některých speditérů jsou vskutku zázračné. Model je uložen v poměrně dlouhé, ale prostorově skromné krabici s poutavým grafickým potiskem. Tím se ostatně vyznačuje většina dnešních stavebnic a série Pelikánových One Team modelů nevyjímaje. Model je uvnitř velice pečlivě zabalen a díly buď fixovány nebo tak na těsno, že je jejich vážné poškození opět (při normálním zacházení) vyloučeno. Po vybalení na nás čeká trup s již nainstalovaným motorem , sklopnou vrtulí s kuželem, regulátorem a 2 poloviny křídla. Křídla mají v sobě již nainstalovaná serva. Drobnou vadou na kráse byly dlouhé asi 1 mm hluboké vrypy na povrchu křídle, zřejmě při jeho balení do krabice. U tohoto materiálu je ale oprava velice jednoduchá, stačí inkriminované místo polévat horkou vodou nebo přefouknout horkým vzduchem a deformovaná místa "dopění" a vrypy zmizí. Kdekoliv jinde na letadle by mi to nevadilo, ale křídlo si zaslouží možnost hladkého obtékání. Krom již zmíněného jsou součástí stavebnice ocasní motýlkové plochy, příslušenství, montážní materiál či drobná bižuterie, arch se samolepícími obtisky a návod. Ten je tradičně u Pelikána příkladný a obsahuje vše co je třeba.

Stavbu (nebo lépe řečeno kompletaci) jsem zahájil dle návodu zkompletováním ocasních ploch, které sestává z montáže serv a následné kompletace, zapojení a připevnění k trupu. Doporučuji polepit obtisky všechny díly ještě před zkompletováním, jde to rozhodně lépe. Já jsem motýlkové plochy polepoval až na modelu a není to zrovna ideální. Křídlo se spojuje uhlíkovým nosníkem a speciální plastovou spojkou. Původní 2 poloviny se sesadí k sobě a spojí se shora a zdola plastovými výlisky a šrouby. Spojení je to dokonalé. Křídlo je krom toho vyztuženo na namáhaných místech uhlíkovými pásky a jeho tuhost je jedním slovem dokonalá. Uhlíkem je vyztužen i trup a model má tak všechny předpoklady pro děsivé obraty a vysokou rychlost ve všech letových režimech.Křídlo se k trupu připevňuje dvěma kovovými šrouby. Výrobce nabízí ovládání křidélek jen jedním kanálem, v dnešní době, kdy i levné RC soupravy nabízí víc kanálů, než může běžný modelář spotřebovat to považuji za zbytečné. Navíc se tak připravíme o možnost diferenciace křidélek a zároveň o možnost je využít jako brzdy. Vzhledem k tomu, že je vše v modelu již zapojeno, není co se elektroinstalace nad čím bloumat. Já jsem ještě tedy ještě přepájel konektor od regulátoru na mnou oblíbené zlacené 4mm konektory a připojil a upevnil přijímač Hitec OPTIMA 6. A to je v podstatě vše, co se stavby týče. Nenarazil jsem na žádnou záludnost, vážil jsem i poloviny křídla a sledoval tak podélné i příčné vyvážení, souměrnost ocasních "V" ploch a vše je v pořádku. Ani nastavení modelu v rádiu není nějaký světobor, v podstatě stačí aktivovat mixy pro ocasní plochy do V a správně je nastavit a ostatní je již rutina. Standardně jsem pro první lety nastavil exponenciály, na křidýlka jen 40% abych neomezoval příliš obratnost modelu a na ocasní plochy 50%. Po seznámení s modelem exponenciály buď úplně zrušm, nebo je minimalizuji a za letu je vypnu, přičemž zapnuté budou jen u přistání. Protože je únor a mráz jako ..., nezbývá mi zatím nic jiného než čekat na teplé dny a až potom model zalétnout. Jsem ten typ, co nedokáže, když mu mrznou ruce létat ani s poklidným hornoplošníkem a zálet hotlineru musí tedy nezbytně počkat.

AKTUALIZACE ČLÁNKU

Letošní jarní sezónu jsem očekával už velmi skepticky. Nakonec jsme se ale všichni dočkali. Mám ve zvyku vytáhnout na první let vždy nějaký klidný model a tak jsem letos vzal s sebou Minimaga, P-51 a Foxe. Všechny modely měly tak trošku premiéru, neboť jsem si pořídil novou soupravu a musel je všechny znovu naprogramovat, jednalo se v podstatě o znovuzalétávání všech modelů. Minimag ani Mustang mne už nemohou překvapit :-) a tak jsem se v podstatě těšil až na třetí let s Foxem. A užil jsem si ho do syta. Po cestě z letiště jsem telefonoval s kamarádem "Pastakusem" a namlsal ho na fakt, že bychom se sešly druhý den na letišti a on prubnul svého Foxe 2300 mm, kterého po těžké havárii dával přes zimu do pucu a já bych vytáhnul Pulse 1600. A tak se stalo. Na letišti jsem se nejprve rozlétal s mým Foxem a pak už přišel na řadu Pulse.Baterie REVO 2200 mAh musí být v prostoru pro ní vyhrazeném nacpaná až do zadu, aby vyšlo předpisové těžiště. V trupu není moc místa a tak tam drží perfektně jen na zipu. Doma jsem jak je mým zvykem věnoval maximum přípravě na zemi a kormidla nastavil jak nejlépe to šlo. Dle návodu jsem nastavil dvojí výchylky a oboje opatřil 60% exponencialitou pro všechny kanály. Poslední příprava na zemi, tah motoru je pro polystyreňák brutální a tak nějak strácím obavy ze startu. Očekával jsem velký reakční moment od vrtule, ale poté co mi Jarda model hodil asi pod 45° do vzduchu se žádné velké překvapení nekonalo. Model na plný plyn pelášil nahoru, musel jsem jen dotrimovat křidélka. Než jsem stačil trimem napípat, model nastoupal značnou výšku, 200 m během chvilky pro něj není problém. Stáhl jsem tedy plyn a vyzkoušel pro začátek jen kluz. Model i když je určen pro dynamické létání velmi dobře klouže i když pochopitelně oproti termickému větroni ztrácí zásadněji výšku. Zkoušel jsem jej přetáhnout, naklonil se pokřídle a během krátkého rozběhu se spořádaně rozletěl. Když jsem naklouzal zase až dolů, začal jsem s modelem zkoušet základní akrobatické obraty a ve všech režimech se choval tak, jak jsem si představoval. Nejvíce zábavy nabízí při opravdu rychlém motorovém letu, nebo i dynamickém klesání bez motoru.

Někde na webu jsem zaznamenal kritiku na tento model a i když nejsem velkým vyznavatelem a propagátorem firmy PELIKÁN, musím uznat, že tenhle model je takový, jaký má být. Splnil všechny moje očekávání, naopak, vyvrátil mé obavy ze startu a přistání, neboť se s ním dají kroužit ploché zatáčky a sestoupat s ním prakticky až k nohám jako po točitých schodech. I na relativně malé rychlosti je model poslušný. Byl jsem z letu tak nadšený, že jsem si až při jeho samotném závěru uvědomil, že jsem celou dobu létal na malé výchylky. Přepnul jsem tedy na větší a model ožil co se razance obratů týče, žádné jiné plus to nepřináší. Při létání na rychlosti je to spíš přítěží (ale to je ostatně logické a upozorňuje na to i návod). Jak jsem zmínil, ani při přistání nebo letu na malé rychlosti nejsou velké výchylky třeba. Chystám se model po perfektním seznámení vyzkoušet za silného větru, domnívám se že tam najdou velké výchylky své opodstatnění.

Vlastně mohu závěrem s klidným svědomím říct, že pokud někdo létal s modelem s křidélky alespoň sezónu a nezmatkuje, je Pulse 1600 vhodným adeptem na první dynamicky létající éro. Během příštího týdne věřím že doplním ještě video ze záletu a fotografie. Mám objednanou minikameru a tak doplním i záběry přímo z modelu.

HODNOCENÍ

Model je vzhledem ke své konstrukci určen více či méně pokročilým pilotům, i když jak jsem v článku uvedl, letové vlastnosti jsou velice příjemné. Stavebnice modelu nemá žádné záludnost, stavba je příjemná, jednoduchá a zvládne jí i začátečník. Kvalita RC vybavení při prvních testech nevykazuje také žádné nedostatky, i když to ukáže až delší čas. Vzhledem k velmi trpké zkušenosti s předchozím modelem od firmy Daniel Pelikán je pro mne Pulse 1600 velkým a příjemným překvapením.

Jako tradičně model ohodnotím. Pulse 1600 dostane známku, kterou si se vší ctí zaslouží 1

hodnocení je jako ve škole: 1 - nejlepší, .... 5 - nejhorší

Sdílejte na sociálních sítích