Domů » Modely » Ze stavebnic » Radian - větroň od Parkzone

Radian - větroň od Parkzone

motorový termický větroň

Můj další model a zároveň další kousek do rodiny větroňů je dle ohlasů na internetu a dnes již i mých osobních zkušeností velice povedený model Radian od Parkzone.

  • Výrobce

    Parkzone

  • Rozpětí

    2000 mm

  • Délka

    1140 mm

  • Váha

    850 g

  • Plocha křídla

    -----

  • Plošné zatížení

    ------

  • Funkce

    M, S, V

  • Serva

    Parkzone

  • Motor

    480 Brushless 960 ot/V

  • Regulátor

    E-flite 30A

  • Vrtule

    sklopná 9,5 x 7,5

  • Baterie

    Li-Pol 3S, 1100 - 1300 mAh

 

Elektro-trenér měl tou dobou už nového majitele a já jsem se poohlížel po něčem větším, úhlednějším a maketovějším, podmínkou byl střídavý pohon a dobré letové vlastnosti modelu. Už dlouhou dobu jsem mlsně obhlížel modely od Parkzone, jejichž design a co víc, letový projev bývá zpravidla velmi dobrý. Dvoumetrový větroň sice řízen jen směrovkou a výškovkou, ale velmi ladných tvarů a s elipticky lomeným (lépe řečeno prohnutým) křídlem, dával znamení, že to bude dobrá volba. Model jsem tedy objednal na stránkách VA-models (tento e-shop považuji za seriozní podnik s perfektními cenami a vřele jej doporučuji, podotýkám že od VA-models nemám žádnou finanční ani hmotnou podporu, je to čistokrevně pocitová záležitost.)

Po 2 dnech dorazil obří balík, uvnitř se schovávala nádherně celoplošně potištěná krabice a uvnitř polystyrenový výlisek a v něm každý díl naprosto dokonale zabalen, uchycen či jinak zabezpečen proti poškození. Pokud na krabici někdo nedupne, je prakticky vyloučeno, aby se modelu uvnitř cokoliv stalo. Sestavení Radiana je otázkou chvíle. Přízvisko Plug-n-Play je naplněno bezezbytku. Trup je prakticky hotov (celý model je již dokonce polepen obtisky), zbývá jen nasadit VOP a zajistit kvalitní lepící páskou která je součástí, zapojit táhla směrovky a výškovky a zabudovat vlastní přijímač s krystalem. Pro přístup k RC vybavení slouží prostor na spodku trupu, který je kryt mřížovanými dvířky, jejich zavřenou polohu jistí silný magnet. Mřížky slouží pro dokonalý odvod vzduchu, i když u modelu tohoto typu ho zase tolik nebude, motorový let by měl být poměrově max. 1/4 celkové letové doby. Přístup k baterii je zajištěn odnímacím krytem kabiny, který je též přidržován magnetem. Baterie se poutá suchým zipem a změnou její polohy lze doladit polohu těžiště. K dokončení modelu je třeba do jednoho z křídel nasunout uhlíkovou trubku. Slouží ke zpevnění křídla a zároveň pro spojení obou křídel. Krom tohoto propojení křídla k sobě pojí jednoduchý konický zámek z materiálu, ze kterého je celé letadlo a těsně suvné spojení s trupem. Ač to na první pohled vypadá nejistě, je to plně funkční. I úplnému začátečníkovi, který poctivě přečte celý návod a bude sestavovat opravdu pomalu, nemůže dokončení modelu trvat víc jak 1 hodinu a to včetně nastavení. Já jej sestavoval cca půl hodiny včetně nastavení a to i s přestávkami na kávu. Model se dodává i ve verzi se soupravou 2,4 GHz, přijímačem, baterií a nabíječem, tato varianta by měla být již nastavena a příprava modelu k letu by se tak mohla odehrát během několika minut i na letišti. Neuvěřitelné, jak se dříve jinak stovky hodin práce dají schovat a zabalit do jedné krabice :-)) Postupovat se dá dle návodu, nebo i bez něj, opravdu není co přehodit nebo zkazit, jediné co je u této verze důležité a návod to neobsahoval, je velikost výchylek. Odpověď na tuto otázku mi poskytl dovozce, firma ASTRA.



Model byl připraven k letu a tak jsem vyrazil na svůj oblíbený plácek. Dal jsem plný plyn a model hodil. Začal poměrně svižně stoupat pod úhlem cca 50°, po celou dobu je třeba jej krotit výškovkou. Když jsem nastoupal a stáhnul plyn, model přešel do klouzavého letu. Bylo třeba jen nepatrně natáhnout trimem výškovku, aby model tolik neopadal. Ve výšce jsem se seznamoval s letadlem a usoudil, že mnou zpravidla pro zálet nastavené exponenciály na 60% jsou tady moc. Model je pak hodně tupý na povely a zabere až pozdě a víc než by si člověk přál. Hodnota 25 - 30% pro necitlivost jen kolem středové polohy bude bohatě dostačující. S modelem jsem v zatáčkách doplachtil až dolů a časomíra ukazovala bezmála 4 minuty, dal jsem tedy plný plyn a znovu nastoupal, nyní již podstatně výš. Model je bílý a nemá nijak výrazné samolepky, tak je na nebi hůř rozeznatelný, jeho max. výška (resp. vzdálenost) tedy bude pro bezhazardní let někde kolem 150 - 200 m, dá se i víc, ale to už je alespoň pro mne risk. Pomalými zatáčkami jsem se snažil hledat, zda někde nenajdu alespoň malý komín, ale ten den to nešlo. Celkem jsem takto opakovaně nastupal a doplachtil asi 7x, po přistání, které je mimochodem lahůdka, ukazovala časomíra 26 minut. Co víc si přát. Přistání jsou nádherná, model má tendenci dlouho a klidně klouzat, je nutné ho jemně výškovkou "uzemňovat" :-))

Pro následující lety jsem upravil exponenciály na 20%. Absolvoval jsem s modelem už asi desítku letů a obdivuji, jak je to povedený model. Toto je opravdu éro pro začátečníka i bez jakýchkoliv předchozích zkušeností. Pod dohledem jiného modeláře a při krocení modelu výškovkou během strmého stoupání nečeká na pilota žádná záludnost. Snad jen absence hodnoty výchylek v návodu je renonc, jaký začátečníka zaskočí. Při jednom z letů, kdy se mi opravd dařilo a jak říká Jarda Suchomel "nosilo celé nebe", jsem s absolutním minimem motorového letu strávil ve vzduchu 42 minut a pro bolest krční páteře musel přistát, zatímco Radian by ještě na nějakou chvilku rezervu v baterii měl. Domnívám se, že při termickém podnebí je hodina letu naprosto normální. Radian je parádní model a za tak malou cenu dostane jeho majitel víc, než by si přál.

Nastavení výchylek kormidel

S: max. 27 mm, V: max 11 mm (exponenciály 30%). Mám je obě takto nastaveny a je to opravdu ideální, výškovku bych neměnil, směrovce by stačilo i 20 mm, kdo ale pomýšlí na nějakou tu lumpačinu s modelem ve vzduchu, bude potřebovat výchylku 27 mm.

HODNOCENÍ

Velice povedený model,ostatně jak je od Parkzone zvykem. Výborné letové vlastnosti, s přhlédnutím k materiálům velice precizní dílenské zpracování. Nemám co vytknout a mohu jen vřele doporučit. Nebýt toho, že nemá ovládány křidélka, dostal by ode mne ještě o fous lepší známku, ale na jedničku jsou tu mezi námi jiné kousky. Tak snad někdy příště.

Jak je zvykem i Radian dostane známku a dávám mu 2

hodnocení je jako ve škole: 1 - nejlepší, .... 5 - nejhorší

Sdílejte na sociálních sítích