Nacházíte se na hlavní straně webu

Scorpio A200 V2 Plug & Play

velmi povedená dvoumetrovka z polystyrenu

V zimních měsících obvykle procházím stránky modelbazaru a nechávám se inspirovat pro případnou stavbu či nákup, nebo někdy koupím věc, která se nedá odmítnout. Letos se tam vyskytla nabídka nerozbalené stavebnice modelu A200 za bezkonkurenční cenu.

  • Výrobce

    Scorpio

  • Rozpětí

    2000 mm

  • Délka

    1210 mm

  • Váha

    950 g

  • Plocha křídla

    -----

  • Plošné zatížení

    ------

  • Funkce

    M, K, S, V

  • Serva

    Scorpio SE-RS515

  • Motor

    Střídavý 2835 1050KV

  • Regulátor

    střídavý 30 A

  • Vrtule

    ------

  • Baterie

    Li-Pol 3S, 2200 mAh

 

V zimních měsících obvykle procházím stránky modelbazaru a nechávám se inspirovat pro případnou stavbu či nákup, nebo někdy koupím věc, která se nedá odmítnout. Letos se tam vyskytla nabídka nerozbalené stavebnice modelu A200 za bezkonkurenční cenu. A tak se doma ocitla rozměrná krabice s modelem. Původní majitel měl model duplicitně pro případ nehody, ale po roce létání seznal, že s modelem je mnohem náročnější spadnout než v pohodě létat a tak ladem ležící model prodal. Udělal mi tím radost a to nejen cenou, ale i vstřícností a dopravou zdarma. Po vybalení modelu z krabice jsem všechny díly zkontroloval, vše bylo opravdu netknuté, nové. Jediné co jsem postrádal byl návod. Né že bych po těch letech modelaření pro sestavení několika málo dílů k sobě potřeboval návod, ale šlo mi spíš o doporučená nastavení kormidel, polohu těžiště, což jsou údaje velice důležité, brožurka je jinak celkem na nic :-) Neváhal jsem tedy a oslovil dovozce tohoto modelu do ČR, firmu Astra. Během hodiny mi zavolal z Astry ženský hlas, který mne požádal o adresu a za 2 dny jsem měl návod ve schránce. Perfektní servis, palec nahoru. Rychle jsem proběhl návod a bohužel musím uznat, že Astra nezklamala :-) Až u třetího modelu z jejich produkce jsem se setkal s tím, že právě výchylky a těžiště v návodu uvedeno není, ačkoliv spoustu jiných zbytečností ano. Jedná se o poněkud zvláštní móres, neznám modeláře, který by to s létáním myslel vážně a pro první let nenastavil výchylky a těžiště podle údajů výrobce. Nicméně i toto jsem vyřešil jedním mailem s firmou Astra. Pro případné další piloty, kteří se s tímto problémem potkají cituji vyjádření p. Vrágy z firmy Astra.

  • Těžiště modelu 65-70mm od náběžné hrany křídla
  • Výchylka klapek cca 80%, což odpovídá výchylce 15-18 mm.
  • Směrovka: +/- 30°
  • Výškovka: +/- 25°
  • Křidélka: cca dolů 20°, nahoru 35°
  • Exponenciál lze nastavit individuálně, do 50%. Na křidélka a výškovku.
  • Nelze než doporučit pro začátečníky dvojí výchylky, tj. menší min o 20 - 30%

Samotná stavba modelu sestává opravdu jen z několika málo úkonů. Vcelku bez odkazu na postupy v návodu jsem nymontoval výškové kormidlo a připojil vidličky k pákám kormidel výškovky, směrovky a křidélek. Poslední prací bylo přepájení 4mm zlacených konektorů k regulátoru a v podstatě co se stavby týče bylo hotovo. Samotné zapojení palubní elektroniky je srandou, A200 má naspodní straně odklápěcí plastová žaluziová dvířka, jenž slouží zároveň jako odvod teplého vzduchu. Pod dvířky jsou ukryta serva výškovky a směrovky a je tam spoustu místa pro umístění přijímače. Já jsem model osadil šestikanálovým přijímačem Hitec OPTIMA 6. Poté jsem na nasadil křídla, spojil je přiloženou uhlíkovou trubkou a zajistil plastovými pojistkami v křídle. Tak jsem poprvé uviděl A200 v celé své kráse. Připojil jsem baterii, spároval přijímač s rádiem a začal nastavovat. Pomocí šroubovacích vidliček se velice jednoduše a komfortně nastaví neutrální podoba kormidel. Docela mne překvapilo, že ani na plnou výchylku serva není možné dosáhnout výchylek udávaných firmou Astra a to zejména u křidélek. Beztak se mi nastavení zdála přehnaná a tak jsem nastavil buď dle výrobce (kde to šlo) nebo maximální možné a jako druhé výchylky jsem naprogramoval takové, jaké jsem cítil, že by byly dobré. Během programování jsem ale narazil na nepříjemný problém, z regulátoru se po cca 5-ti minutách začal ozývat nepříjemný zvuk a od té doby již nešlo ovládat plyn. Musel jsem regulátor odpojit, znovu zapojit a tak se to opakovalo do nekonečna. V pětiminutových intervalech jsem tak značně otráven nastavil výše zmíněné výchylky a jal se regulátor reklamovat. Během 10-ti dnů jsem měl doma zcela nový regulátor, vstřícnost firmy mne opět překvapila. Koneckonců, model byl stále v záruce. Po připojení nového regulátoru jsem znovu překontroloval všechny nastavení a chtěl ještě nastavit křidélka jako klapky, ale opět se ozval onen zvuk. Připadalo mi to už trochu trapné a nepatrně to zkazilo iluzi o Astře, ale po prozkoumání internetu jsem zjistil, že tento problém mají všichni majitelé A200, nebo alespoň všichni ti co v diskusích tento problém popisují. Řešení je trojí, buď znovu otravovat Astru o výměnu za zcela jiný regulátor, nebo si koupit vlastní a nebo létat s tímto. Třetí možnost si vyžaduje jednou za čas při kluzu brnknout do kniplu plynu, aby se pootočil motor, regulátor se takto "kousne" cca po 5-ti minutách nečinnosti a tak pokud se motor každé 4 minuty byť jen pootočí, dá se takto létat do aleluja.

Ačkoliv se mi poslední možnost líbí ze všech nejméně, nakonec jsem se jal to vyzkoušet. Vzhledem k stavbě modelářské dílny a ke stavbě modelů a dalším aktivitám se tak původně plánovaný jarní zálet přesunul až na dobu po mé dovolené, tedy na červenec. Před záletem jsem na letišti zvolil výchylky nejblíže navržené výrobcem, zkontroloval těžiště  a s plným plynem model hodil do vzduchu. Žádné překvapení se nekonalo. Model spořádaně stoupal, vyžadoval trim křidélek a směrovky, jinak vše v pořádku. Nejprve jsem nastoupal do bezpečné výšky a pak vyzkoušel pomalu stáhnout plyn. Protože mám vlivem těžkých baterek těžiště více vpředu, model se mírně zhoupnul a přešel do rychlejšího kluzu. Musel jsem přitahovat výškové kormidlo, aby model pomalu plachtil. Tak jsem se velice rychle seznámil se základními vlastnostmi. Model je poměrně citlivý na směrovku, né že by díky ní hrozilo nějaké nebezpečí, ale i na mírnou výchylku reaguje velice dobře. Z toho lze usoudit, že výchylka 30° je naprosto zbytečná. Hodit by se mohla snad jen při únikovém manévru z extrémního stoupavého proudění. Výškovka je akorát. Model není přemotorovaný a stoupá v přiměřeném úhlu, ostřejší výchylka výškového kormidla by mohla strhávat k přetažení modelu. Model na přetažení reaguje ztrátou rychlosti a přepadnutí na stranu, po nabrání rychlosti opět spořádaně letí. Výchylky křidélek se mi nejdřív zdály bát zbytečně velké, ale při dalším seznamování jsem usoudil, že mít v nich rezervu není nazbyt. Model totiž krom spořádaného termického létání umí letět i docela svižně a zvládne i základní prvky akrobacie, ovšem vždy s ohledem na koncepci modelu a na použitý materiál. Při jednom sestupném rychlejším manévru jsem zrovna zkoušel svoje menší výchylky a rychlý model jsem nemohl dostat do stoupavé zatáčky. Rychle jsem tedy přepnul na větší výchylky a včas model poslal zpět do oblak. Obecně lze konstatovat, že krom směrovky mohou být výchylky dle výrobce, respektive nejbližší takové, jaké nám dovolí serva. Výškovka si zaslouží exponencialitu okolo 50%, při přistání se to hodí.

Samotné přistání je lahůdkou a to i bez použití klapek. Stačily mi 3 cvičné zatáčky na přistání a na počtvrté jsem přistál asi 8 metrů od sebe. Pokud nefouká vítr, model dlouho plachtí a plave nad zemí, musí se uzemňovat výškovkou. Za přiměřeného protivětru rychle ztrácí rychlost a výšku a rozpočet na přistání může být v závislosti na větru až poloviční. Klapky jsem ještě nenastavil a vzhledem ke klidné povaze modelu si myslím, že to ani nevadí a lze velice pohodlně přistávat i bez nich. Jedinou úpravou, kterou jsem provedl bylo přilepení dalšího suchého zipu, abych mohl posunout baterii do pozice optimálního těžiště. Model po nastoupání nemá tendenci přecházet do rychlejšího letu a není třeba přitahovat výškovku. Posouvat těžiště dál do zadu bych nedoporučoval, už takto je znát, že je model o něco živější než model s těžištěm více vpředu. Pokud by chtěl někdo mít opravdu pocit bezpečí, apk ať zvolí těžiště vpředu a kompenzuje to mixem výškovky a plynu, kdy po stažení plynu se nepatrně přitáhne výškovka.

S modelem jsem absolvoval už několik desítek letů, musím přiznat, že palchtí hůř než např. Radian od Parkzone, ale i tak jsem při nejdelším letu strávil na baterii 3S 2200 mAh ve vzduchu 39 minut. Musím zároveň uznat, že čistě termické počasí jsem s ním ještě netredil a tak jsem zvědavý, jaké to bude, až to bude pořádně nosit.

HODNOCENÍ

Model je nezáludný, vše co od něj člověk očekává dostane. Image mu kazí cyba na sériově vyráběném regulátoru, ale jinak mu není co vytknout. Lze jej s přehledem doporučit i jako první model začátečníkovi, zde bych se ale přimlouval za výměnu za 100% funkční regulátor a úplný začátečník by neměl zapomínat, že model umí být i rychlý.

A200 od mne dostane známku, která odráží jeho skvělé vlastnosti, ale respektuje i fakt, že v dané kategorii a to i materiálové jsou létavější kousky, tedy za 2

hodnocení je jako ve škole: 1 - nejlepší, .... 5 - nejhorší