Domů » Modely » Ze stavebnic » Scout - akrobat od Pelikána

Scout - akrobat od Pelikána

aneb, jak má a nemá vypadat akrobat

Můj další počin a zároveň "kup" do "stáje" , je akrobatický středoplošník z EPP od Pelikána. Ačkoliv mám před piloty co s tímto umí respekt, neodolal jsem a jednou to člověk zkusit musí.

  • Výrobce

    Pelikán Daniel

  • Rozpětí

    1210 mm

  • Délka

    1106 mm

  • Váha

    960 g

  • Plocha křídla

    27,3 dm2

  • Plošné zatížení

    ------

  • Funkce

    M, K, S, V

  • Serva

    4 x 9g (noname)

  • Motor

    noname stříd. 900 ot./V

  • Regulátor

    noname střídavý 36 A

  • Vrtule

    noname 12 x 6

  • Baterie

    Li-Pol 3S, 2100 mAh

 

Tak a je tu asi můj nejbláznivější počin v historii mého RC létání. Jak jsem už psal v některém ze svých předchozích příspěvků, nejsem příznivcem bláznivých kotrmelců a 3D všehomožného, vyznávám spíš pokud možno klidný maketový let se snahou létat zatáčky jak se má, rád se kochám pohledem na letící model nízko a jen zřídka si vychutnám nějakou tu eskapádu. Nicméně dolnoplošný Mustang a o to víc předcházející Focke Wulf si už nějakou tu vylomeninu ve vzduchu líbit nachají a že by se mi to úplně zajídalo, to se taky říct nedá :-) Tak jako tak, vždy když vidím na nějakém tom modelářském setkání létat piloty nejrůznějších věkových skupin, s velkou dávkou pokory a obdivu sleduji, co všechno jde s letadlem dělat a jak bravurně to dovedou. Někdo by řekl, je to otázka cviku. Je to pravda, ale u mne adrenalin nikdy v životě nemůže být drogou, protože vždy když jej mám přebytek, nemám pocit, že by to bylo pro mou potěchu. Fakt ještě umocňuje to, že ne zrovna majetný jedinec má vždy před očima ty tisícovky, co ve vzduchu mohou hezky létat nebo stejně hezky spadnout dolů a někdy mohou i zcela vymizet :-)) Všichni kdo pro svůj koníček musíte jako já hledat všemožné finanční cesty mne jistě chápete. Takže koupě tohoto kousku do mé filozofie jaksi nezapadá, ovšem s gustem roste chuť a tak jsem po té, co Pelikán na svých stránkách tuhle novou věc ukázal, dostal neskonalou chuť si jej pořídit. Cena za hotový model byla velmi příznivá a tak jsem po několika dnech vnitřního boje, zda pořídit nějakou druhou světovou od Parkzone nebo Scouta, propadl lechtavému poťouchlému pocitu a prostě ho objednal. Koupil jsem opět u VA models, cena je zase s ohledem na konkurenci asi jedna z nejlepších a osvědčený E-Shop jsem neměl chuť měnit. Po 3 dnech od objednání dorazil Balík.

Ještě tentýž den jsem se pustil do stavby. Ono vlastně jak je tomu u stavebnic tohoto typu, není co stavět. Jde v podstatě jen o zacvaknutí či přišroubování částí modelu v jeden dokonalý celek. Vše je otázkou asi hodiny, přičemž 40 minut z toho zabere polepit model samolepkami. Při zapojování táhla směrovky jsem zjistil, že servo je v trupu hodně zapuštěno a po nasazení drhne páka serva o trup. Jal jsem se tedy vypreparovat tenkou krytku serva z pěnové hmoty, což je tak trochu "onanie", protože je to opravdu tenké a lepidlo drží jako čert.Když se mi to podařilo, zjistil jsem, že servo je ve svém uložení naprosto volně, jen v jakémsi výřezu v překližce, který je ale zásadně větší. Drží jej tedy jen ta asi 1 - 2 mm tenká slupka pěnového materiálu. To mne trochu znepokojilo. Vypodložil jsem servo kusem EPP a ze stejného materiálu vytvořil i obal serva, které jsem tak "utěsnil" na své pozici a zalepil. Poté již páka serva šla bez problémů. Protože jsem se obával, že stejně otřesně je namontované i servo výškovky, dostal jsem se k němu stejným způsobem a opravdu, opět jen hozené do šachty, v tomto případě ale tak šikovně, že nic nedřelo. Udělal jsem tedy stejnou opravu a tím jsem model dokončil. Dlouho jsem tápal, mám-li vypreparovat i serva v křídlech, zdály se mi ale v pořádku a bez vůlí na pákách a tak jsem od tohoto kroku upustil.

Po dokončení modelu jsem nastavil výchylky dle údajů v návodu, jak mám zvykem, nastavil jsem exponenciály na každý kanál okolo 50% avše několikrát zkontroloval. Vždy se mi vyplatilo připravit model na zemi a u akrobata to přijde vhod jistě 2x. Jediné co mi nesedělo, bylo těžiště.Ačkoliv výrobce doporučoval 3-článek Li-Pol o kapacitě 1800 mAh, já byl i s 2100mAh těžký na zadek. Musel jsem dovážit kusem olova, dlouho jsem přemýšlel kam ho dám, prozatimně jsem jej upevnil do kapsy krytu baterií, kam perfektně zapadl. Pro zálet jsem zvolil jeden slunečný podvečer a vyrazil jsem i s oběma syny a manželkou na svůj oblíbený plácek. Pro hození modelu do vzduchu jsem využil přítomnost manželky. Dal jsem plný plyn a povel k hodu. Manželka model hodila trochu víc rovně než jsem chtěl a dokonce i trochu nakloněný doleva, z čehož jsem měl několik mikrovteřin hrůzu. Netrvalo to snad ani vteřinu a Scout ukázal sílu motoru, sám vyrovnal let a namířil si to nahoru. Brzy jsem musel korigovat plyn a model ustálit v rovném letu. Díky exponenciálům byl jen nepatrně tupý na jemná zatahání za páky soupravy a to mi v takové situaci vyhovovalo. Vyzkoušel jsem zatáčky, model poslouchal na výbornou. Překvapilo mne, jak relativně klidný je to model, mé obavy z letu byly pryč a začal jsem s nějakými těmi odvážnějšími kousky. Jelikož nejsem akrobatický specialista, těžko popíšu co to bylo za obraty a loopingy, ale let jsem si opravdu užíval. Protože šlo o první let, nechtěl jsem pokoušet baterie a po 6-ti minutách začal zkoumat letové vlastnosti na nižší rychlosti. Bylo mi jasné, že přistát musím kvůli váze modelu na vyšší rychlosti, než jak jsem zvyklý třeba u Mustanga z EPP. Váha modelu je poměrně značná a fakt, že jsem jej ještě dovážil to umocnila. Nicméně jsem se vešel do váhy udávané výrobcem. Po prvním letu jsem však zjistil, že dovozce, firma Pelikán na svých stránkách a v reklamě tak trochu lže, neboť rozhodně nejde o model, který by někoho připravil na dospělé obry.Díky váze s modelem určitě nejde viset. Při přistání se navíc ukázala další slabina, i na nízké trávě díky rychlosti nelze přistát, aniž by to nezanechalo na podvozku nějaký šrám. Naletěl jsem si celkem 3x a po čtvrté jsem vytrácel výšku a dosedl téměř předpisově, i tak se 2 maličké šrouby držící podvozek vytrhly. Šly sice utáhnout, bylo mi ale jasné, že budu muset upevnění nějak změnit, nebo pro přistání v trávě podvozek odpojit. Na zemi jsem zjistil, že v baterii je toho ještě dost a tak jsem nyní již sám Scouta hodil na malou chvíli do vzduchu. Létal jsem asi 2 minuty , ale měl jsem takový pocit, že je model hůře ovladatelný, než při prvním letu.Nechtěl jsem nic riskovat a tak jsem nalétl na přistání a v tom ...

Když jsem sestupoval a snižoval rychlost, asi ve výšce 2,5 m nad zemí se Scout naklonil na křídlo a po "čumáku" to vzal rovnou do země. Chvilku jsem stál jako opařený a pak došel k modelu. Kužel byl zaryt v zemi a předek modelu nakrabacený a nepatrně ohnutý. Vedle modelu ležela snímatelný kokpit. Když jsem model zvednul, zjistil jsem, že je motor i s ložem a přepážkou zaražen vevnitř a na modelu není kryt baterie. Ačkoliv jsme hledali všichni 4 a okruh okolo modelu zvětšili asi na 20 m, kryt baterie jsme nenašli. Ihned mi svitlo, kryt musel upadnout za letu, proti světlé obloze jsem si bílého pěnového krytu nevšiml a vzhledem k tomu, že k němu bylo připevněno i závaží, muselo dojít rapidně k posunutí těžiště. To byl také důvod, proč se mi najednou Scout při druhém letu špatně řídil. Za vysokých rychlostí šel model i se špatným těžištěm za vrtulí, při přistání a nižší rychlosti to ovšem už tak nefungovalo. Doma jsem model podrobil bližšímu zkoumání a zjistil jsem otřenou věc. Celá motorová přepážka je ze 3 vrstev překližky, ty však nejsou vzájemně slepeny a jsou jen přiloženy k sobě a po obvodu zalepeny do trupu. Tenhle otřesný konstrukční paskvil měl za následek to, jak vážně se model poškodil při docela banální nehodě. Viděl jsem horší pády a model vždy vyvázl mnohem lépe. Pokřivený trup i přepážky šly opravit, zjistil jsem ale, že je ohnutá hřídel motoru. Bohužel firma Pelikán v té době nedokázala zajistit náhradní díl, nabídla mi jen celý nový motor. Poté jsem ještě zjistil, že se při pádu strhly převody serv u obou křidélek a usměrovky. Začal jsem být Scoutem znechucen, a tak jsem jej pověsil na zeď.

Když jsem pak na podzim navštívil veletrh Model Hobby 2011, nestačil jsem se divit, kolik modelářů potkal podobný osud. U stánku VA-models se dokonce vedla asi hodinu poměrně žhavá diskuse cca 9-ti modelářů, kteří všichni spadli po křídle a dokonce 5 z nich za tohoto letu ztratilo kryt baterie. To mne utvrdilo v tom, že Scout se co by model nepovedl a četné diskuse na webu to jen potvrzují. Hořkost kalichu zvaného Scout jsem si musel vychutnat až do dna. Když jsem procházel okolo stánku firmy Pelikán, spatřil jsem muže jak si osahává Scouta a tak jsem prohodil přes rameno manželce slovo "chudák". Myslel jsem to v tom nejlepším slova smyslu a byl jsem ochoten se s ním i podělit o své zkušenosti, jenže ... V tu vteřinu se na mne otočila jakási žena, která muže doprovázela a pustila se do mne dost nevybíravým způsobem. Že jsem hulvát a chovám se jako dobytek a že bych se měl před svými dětmi stydět, že prý ho mám za chudáka když je slepý ........ . Těžko o tom mluvit dál, nevím kdo z vás by pomyslel na to, že muž prohlížející si na veletrhu model RC letadla je slepec. Protože míra její rozhořčenosti přerostla mou mez trpělivosti a nejsem kus lejna na ulici, začal jsem se bránit atak jsme si vyměnili několik peprných slovních spojení a já věděl, že Scout je mým prokletím. Raději jsem i s rodinou odešel, byl jsem tou věcí tak znechucen, že mi zážitky spojené se Scoutem ležely v žaludku ještě několik dní.

Prozatím jsem se rozhodl ponechat Scouta jen jako dekoraci. Jelikož jsem během několika měsíců potkal ještě 3 modeláři, kterým Scout také připravil nepříjemná překvapení, je dost dobře možné, že jako dekorace zůstane už na vždy. Bohužel je to dekorace, za dost velké peníze.

HODNOCENÍ

Model je vzhledem ke své konstrukci určen převážně pokročilým pilotům. Exemplář, který jsem zakoupil já bohužel vykazuje velké množství fatálních konstrukčních vad a nedostatků, které závažným způsobem ovlivňují nebo mohou ovlivňovat letový projev a mohou vést (dle mé recenze i vedou) k pádu a vážnému poškození modelu. Pro objektivnost mého tvrzení jsem našel nespočet modelářů, které s tímto modelem potkal stejný nebo podobný osud. Ani sebe, ani je nepovažuji za "nemehla" nebo modeláře začátečníky. Stejně tak nevylučuji, že jsou modeláři, kteří s modelem létají s nějakou mírou spokojenosti. Rozhodně ale musím konstatovat, že za podobné peníze lze pořídit mnohem poctivější model co se stavby a konstrukce týče.

Ačkoliv to dělám opravdu nerad, nemohu jinak, než tento model nedoporučit. Vzhledem k ceně lze předpokládat, že komponenty modelu budou odpovídat cenové kategorii a ruku v ruce s tím i jejich kvalita. U Scouta se mi ale poměr cena versus zmetky a šledrián při stavbě modelu zdá až příliš ve prospěch touhy na výrobku dostatečně profitovat.

Jako tradičně model ohodnotím. Scout ode mne nemůže dostat lepší známku než 5

hodnocení je jako ve škole: 1 - nejlepší, .... 5 - nejhorší

Sdílejte na sociálních sítích